24/7/365 is er zowel online als offline van alles te beleven. De angst om hier geen deel van uit te maken of iets te missen is groot, niet voor niks is FOMO (fear of missing out) inmiddels een ingeburgerd begrip. Alles uit het leven willen halen is de trend tegenwoordig: als ware maximizers zijn we gefocust op maximaal geluk… the pressure!

Stress

Geluk is dus niet meer iets dat je overkomt of dat er gewoon is, geluk is maakbaar geworden. We leven in een tijd waar alles mogelijk is, waar alles fantastisch is, als je er maar bij bent en je kansen grijpt.

Psychiater Dirk de Wachter noemt dit ‘De ziekte van deze tijd; We zijn geobsedeerd door geluk.’

Logisch dat dit stress oplevert, want wat als dit niet lukt? Wat als je nieuwsgierigheid en gedrevenheid omslaat in FOMO, de angst om van alles te missen?
Angst is een slechte raadgever en de kans is groot dat de keuzes die je vanuit daar maakt je niks anders op gaan leveren dan stress.

JOMO, lekker saai

Ben jij ook toe aan een beetje meer balans? Try this: Joy of missing out.
Oftewel, genieten van alles wat je mist. Lekker saai is helemaal zo gek nog niet. Minder prikkels, meer kwaliteit en vooral bewust tijd maken voor mensen en zaken die belangrijk zijn voor JOU. Niet meer leven in angst om iets te missen, maar genieten van spontane momenten die ontstaan. Maarre, hoe dan?

Tips voor meer JOMO

Er ontstaat meer rust en meer ruimte voor jezelf door de joy of missing out. Door je minder te focussen op wat je mist, heb je meer tijd om bewust te genieten van wat er al ‘is’ en wat je aan het doen bent in het ‘nu’.

  1. Mediteren. Klinkt zweverig, is het het niet! Meditatie heeft een positieve invloed op je leven en is al effectief vanaf 5 tot 10 minuten per dag. Een groot misverstand is dat meditatie een spirituele belevenis moet zijn. Dit kan, maar is zeker geen voorwaarde. Door bewust je blik naar binnen te richten en je te concentreren op jezelf, verminder je stress, je lichaam kalmeert en herstelt zich en je komt dichter bij je eigen kern.
  2. Push-notificaties uitzetten. Zet alle push-notificaties op je telefoon uit. Door dit te doen, word je minder getriggerd om constant naar je telefoon te grijpen wanneer er iets nieuws gebeurt.
  3. Social media detox. Vooral social media is een constante stroom van informatie en geloof het of niet; dit kan een verslavende werking hebben. Elke keer wanneer je blij wordt van een leuke update, een interessant mailtje of likes op je foto, gieren de gelukshormonen even door je lijf. Tijdens een social media detox ga je afkicken van deze verslaving. Dit kan bijvoorbeeld door een maximum tijd in te stellen voor deze apps of cold turkey; (tijdelijk) alle social media apps te verwijderen.
  4. Selfcare. En dan bedoelen we niet 1 keer in de week uitgebreid een bad nemen, maar dagelijks heel bewust zorgen voor jezelf. Door bijvoorbeeld ‘nee’ te zeggen tegen een feestje, maar lekker op de bank te kruipen met een theetje. Of door even een half uurtje te wandelen of een boek te lezen. Selfcare zit juist in de kleine dingen die je dagelijks voor jezelf kunt doen.
  5. Voel je niet schuldig. JOMO houdt dus onder andere in dat je dingen gaat missen. Door jezelf toe te staan dat je niet alles mee hoeft te krijgen en niet overal bij hoeft te zijn, gaan er geheid dingen langs je heen. Een appje dat later gelezen, en dus beantwoord, wordt. Of een verjaardag van een verre kennis die je mist omdat je niet meer actief bent op Facebook. So be it! Ga je vooral niet schuldig voelen of verontschuldigen, waarvoor? Dat je een leven hebt? #yolo

11 Comments

  1. Ik reisde eens een jaar met iemand en die had dit ook, ze was zo bang iets te missen op de dag, af en toe heel vermoeiend, voor mij maar zeker voor haar. IDe druk kan zo hoog zijn. Dan maar een beetje saai! Goede tips!

  2. Afstand nemen van social media en sws van mijn telefoon geeft inderdaad behoorlijk wat rust, zou ik echt vaker moeten doen.

  3. Ik vind een social media detox altijd echt heerlijk, alhoewel het me tegelijkertijd ook wel stress geeft. Deze online wereld is echt gekkenwerk!

  4. vroeger zat ik constant op sociale media! nu probeer ik s’avond de likes van instagram naast mij te leggen en te genieten van lekker te fitnessen of een avondje tv kijken met de partner als ik geen events heb.

Write A Comment