Wil jij meer rust in je hoofd, een minder gestrest gevoel of minder angstig zijn? Mediteren is hartstikke gezond en helemaal niet zweverig. Maak meditatie onderdeel van je dagelijkse routine en je zult zien dat je meer rust ervaart en beter om kunt gaan met daily struggles.

Zweverig?

“Mediteren? Dat kan ik niet, da’s echt super zweverig, niks voor mij.” Een grote misvatting is dat meditatie een spirituele beleving moet zijn. Het kan zijn hoor, maar dit is absoluut geen voorwaarde. Je hoeft jezelf niet naar een hoger level te mediteren, verlicht te raken of buiten jezelf te treden. Scheelt weer toch? Maar wat dan wel.

Meditatie techniek

Eigenlijk is mediteren niets anders dan een techniek om lichaam en geest te ontspannen. Het basisprincipe is: Aandacht en focus.
Door je aandacht naar binnen te richten en je focus te verleggen, kun je leren om gedachten en gevoelens aan je voorbij te laten gaan. Mediteren is een manier om in het moment te zijn.

Het moment accepteren zoals het is, zonder oordeel, conclusie of oplossing.

Voordelen van mediteren

Het is wetenschappelijk bewezen dat meditatie zorgt voor meer ontspanning. Door ons drukke en haastige leven, staat ons brein vaak lange tijd in de fight- our flightmodus. Ons brein is overactief en deze overactiviteit kun je alleen doorbreken door bewust ‘stil te staan.’

6 wetenschappelijk bewezen voordelen van mediteren:
  • Betere focus en concentratie
  • Voorkomen van depressie
  • Je voelt je gelukkiger
  • Sterker imuun-systeem
  • Verlaagt je bloeddruk
  • Betere slaap

Zijn er ook nadelen?

Nou, ja die zijn er ook wel. Mediteren kun je leren, maar het kost wel een klein beetje tijd en discipline. Is mediteren nieuw voor je? Dan kan het zijn dat je gaat twijfelen of je het wel ‘goed’ doet (niet nodig, maar toch). ‘Het werkt niet, ik voel niks, ik kan dit niet, misschien doe ik het wel verkeerd,’ zouden gedachten kunnen zijn die maken dat je voortijdig de handdoek in de ring gooit. En mocht het wel lukken, dan kan het dus zomaar zijn dat je zo relaxed wordt, dat je niks meer te klagen hebt 😉

Mijn eigen ervaring

Als danstherapeut en stresscounselor heb ik inmiddels ruime ervaring met mediteren. Maar eerlijk, ik stond hier in het begin best wat sceptisch tegenover (lees: OMG ik ga dit echt niet doen). En de eerste paar keren waren ronduit teleurstellend, vooral omdat ik mezelf een enorme druk oplegde. ‘Ik voel niks’ en ‘ik doe het vast verkeerd want er gebeurt niets bijzonders’, waren dingen die vaak door mijn hoofd gingen. Na een aantal keer oefenen begon het wat beter te gaan. Zo merkte ik na een tijdje dat ik tijdens een meditatie mijn gedachten los kon laten. Overthinking is echt mijn ding en ook tijdens een meditatie kwamen er allemaal gedachten, maar ik kon ze laten gaan zonder er aandacht aan te schenken.
Na 3 jaar lang wekelijks mediteren kon ik steeds makkelijker mijn hoofd en lijf in de ruststand zetten.
Nog steeds is meditatie onderdeel van mijn dagelijkse routine en gebruik ik regelmatig een speelse variant ervan in mijn werk met kinderen.

De belangrijkste regel met betrekking tot mediteren is: Er zijn geen regels. Zitten, liggen, ogen dicht, ogen open, doe vooral wat goed voelt. Het gaat om de ervaring, niet om het resultaat.

3 Comments

  1. Mediteren is zo lekker, evenals yoga! Al moet ik toegeven dat ik het niet zo vaak doe als ik zou willen.

Write A Comment