“Ik merkte dat ik mezelf begon te verliezen en dat ik behoefte had om me meer te richten op mezelf. Het idee van een social media detox spookte al langer door mijn hoofd en op een zonnige zondagochtend, gooide ik semi spontaan alles van mijn telefoon.”
Social media deactiveren was de eerste stap in mijn detox.

Social media werkt verslavend

En dit is dus echt waar. Social media apps zijn speciaal ontworpen om je aandacht zo lang mogelijk vast te houden. Op deze manier kun je namelijk zoveel mogelijk advertenties bekijken. Best zonde van je tijd toch?
Hoewel een social media verslaving best onschuldig klinkt, kan het dwangmatig gedrag om constant met social media bezig te zijn, een behoorlijke invloed hebben op je leven. Overigens valt een internetverslaving (social media verslaving) onder een obsessieve- compulsieve stoornis.

Ik dacht dus; ah, valt allemaal wel mee. Toch kan ik met gemak een aantal hokjes aanvinken bij de quicktest “Ben jij verslaafd aan internet of social media”

  1. Altijd online en bereikbaar willen zijn. Mijn telefoon en ik zijn bff, waar ik ga, gaat mijn telefoon. Niet omdat ik mensen wil bellen, of omdat ik op wil nemen wanneer ik gebeld word. Maar om online bereikbaar te zijn en dingen te kunnen ‘checken.’
  2. Langer online dan ik eigenlijk wil. Mijn record aan schermtijd is maar liefst ruim 5 uur, 5 uur!!!!! Uitgaande van 8 uur slaap, 8 uur werk (studie, kids) is dit echt bizar veel.
  3. Slecht slaapritme. Nog even lekker scrollen, stories bekijken, updates lezen… Standaard ga ik te laat slapen en het duurt standaard lang voordat ik in slaap val.
  4. Verwaarlozing van familie, vrienden, sport, werk of school. Ik vond zelf dus dat ik me hier compleet niet schuldig aan maakte. Mijn kinderen dachten hier anders over: “Mama luister nou eens als ik tegen je praat!” En ook vriendinnen sprak ik steeds minder in real life.

(Ben jij ook benieuwd hoe verslaafd je bent, je kunt hier een quicktest doen)

Disconnect to reconnect

Er zijn verschillende manieren om een social media detox te doen. Zo kun je ervoor kiezen om rustig af te bouwen of om je schermtijd te beperken. De methode die ik heb gebruikt was even simpel als effectief: Cold turkey.

social media detox

Social media deactiveren

Ik heb er bewust voor gekozen om al mijn accounts te deactiveren, dit om de kans op cheaten absoluut tot een minimum te beperken.
Wist je eigenlijk dat het mogelijk is om je social media accounts te deactiveren? Je gebruikersnaam is dan ook niet meer zichtbaar voor andere gebruikers, even via een ander account gluren, kan dus niet 🙂

De procedure is nagenoeg overal hetzelfde, maar om je even op weg te helpen:

Klik hier voor het deactiveren van Facebook
Klik hier om te lezen hoe je tijdelijk Instagram op inactief kunt zetten
Klik hier om je Pinterest account te deactiveren
Klik hier voor het deactiveren van je Twitter account

Be happy

En toen…. Was het heel erg stil.
Geen meldingen, geen berichten, geen likes, geen dm’s, geen afleiding. Wat een rust! Met het deactiveren van mijn accounts kreeg ik letterlijk meer tijd en mijn dagen leken een stuk langer. Ook kreeg ik meer ruimte in mijn hoofd. Tijd en ruimte om gewoon happy te zijn en bewust na te denken over het maken van gezonde keuzes.

Ben je ook benieuwd hoe ik de 10 dagen zonder social media beleefd heb? Wat het me heeft gebracht en hoe ik er nu tegenover sta?
-Wordt vervolgd-

Lees hier het vorige bericht; Social media detox

7 Comments

  1. Ik ben heel benieuwd wat het je gebracht heeft! Voor mij is het onmogelijk om te deactiveren omdat ik nog 8 bedrijfspagina’s beheer. Al moet ik zeggen dat ik nauwelijks op mijn eigen profiel kijk.

  2. Erg he als je die 4 punten leest. Als ik naar mijn kids kijk: zij weten niet anders. Zij zijn echt zo opgegroeid. Ik zie wel dat het deels aan je karakter ligt want mijn 17 jarige dochter zit praktisch nooit op social media en mijn 15 jarige zoon is echt verslaafd (vind ik. Vind hij niet. Ik zal hem die test eens voorleggen haha). Ik ben ouder en kan dus een wereld zonder en een wereld met social media naast elkaar zien. Er zijn veel positieve punten te noemen maar zeker ook negatieve! (ps ik werk op social media dus ik kan detoxen!)

  3. Ik heb vorig jaar ook een digitale detox gedaan. Een week lang geen internet op mijn mobiel. Dat heeft me wel bewuster gemaakt en ik heb ook echt veranderingen doorgevoerd. (Ik heb er ook over geblogd, mocht je het leuk vinden om erover te lezen) Ik ben benieuwd hoe het jou vergaat!

  4. Wat heerlijk! Ik zou ook zo graag minder elektronica en social media willen. Op school koos ik er ook altijd voor om verslagen met pen en papier te maken ( als dat mocht) gewoon omdat ik van schrijven hou, ik heb nog steeds contact door middel van brieven (penvrienden) en je kijkt er van op hoeveel jonge mensen dat doen! Telefoon etc, je kan er niet meer zonder maar het heeft ook veel kapot gemaakt!

  5. Het is dubbel: aan de ene kant zijn er voordelen verbonden aan social media; aan de andere kant kun je je erin verliezen, waardoor het ten koste gaat van je gezondheid.

    Ik ben benieuwd wat de digitale detox je gaat opleveren, aan voor- en nadelen.

  6. Iedereen maakt hier zijn eigen keuzes in. Op dit moment wil ik graag groeien met mijn blog dus ben ik wel actief. Maar ik merk wel dat als ik in een heftige situatie zit social media erg veel energie van mij vergt en dan laat ik hrt meer liggen. Meer tijd voor mijzelf

Write A Comment